Foto: Stockholms Hamnar Per-Erik Adamsson
Norvikudden, Nynäshamn
Foto: Stockholms Hamnar Per-Erik Adamsson

Forsens mest erfarna bergsexpert sköter byggledningen när det sprängs i Norvik

Stockholms Hamnar bygger en ny hamn på Norvikudden utanför Nynäshamn. Stockholm Norvik Hamn kommer, när hamnen är fullt utbyggd, att ha kapacitet att ta mot 500 000 containers och 200 000 trailers per år. En av Forsens mest erfarna bergsingenjörer sköter byggledningen för sprängningarna.

– Jo, man kallas ju inte mullvaden för ingenting, säger Keijo Huikuri, byggledare Forsen. När stora mängder berg ska sprängas, i och kring vatten, gäller det att veta vad som sker under ytan. I Norvik finns ett naturligt djup, men man behöver spränga för att kunna bygga kajer och en hamnplan.

I anslutning till hamnen byggs även en fyra kilometer lång järnväg med tillhörande broar som ansluter till Nynäsbanan. Sprängningsarbetet kommer också att göras för järnvägen till hamnen. Mycket av det berg som sprängs bort återanvänds sedan i projektet.

Stockholm Norvik Hamn möter de behov som större, moderna fartyg har när det gäller djup, kajlängd, terminalyta och en kort och enkel insegling från de stora farlederna.

Projektet beräknas pågå till 2020.