Foto: @T.Busch-Christensen
Foto: @T.Busch-Christensen

Sharing the pride - all in!

Vi har under våren faktiskt fått tre GTPW-utmärkelser: Förutom vår placering som Sveriges elfte bästa arbetsplats kammade vi även hem hedersutmärkelsen "Sharing the Pride" plus att vi fick pris för att vi har lyft upp företagets "egen interna och externa kommunikation med anledning av dess utnämnande till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser 2017".

Så hur lyckades vi med det? Ja, det undrade även jag och min vapendragare, Forsens HR-chef Caroline Redare. Är det vi gör så förbaskat bra och annorlunda? Ja. Tydligen.

För det första har vi sedan tidigare en tydlig kommunikationsstrategi. Vår kompass. Vilken position vill vi ha, hur ska vi komma dit, vad är viktigt att förmedla, vilken är vår målsättning och vem ska göra jobbet? Då kan man göra separata kommunikationsplaner, i det här fallet ”GPTW 2017”. I den står det tydligt vem som gör vad och när samt förslag på innehåll, inklusive taggar och nyckelord. Allt från pressrelease och information på intranätet till vem som Twittrar och filmar på eventet.

Men vi hade inte lyckats lika bra om vi inte tillåtit oss att vara personliga och genuint glada. Vi är alla stolta över utmärkelsen och bjuder på superlativen.

GPTW sätter fingret på ytterligare en viktig aspekt. Deras motivering till vinsten lyder: ”Forsen har genom sitt goda samarbete mellan HR och Marknad lyckats ta sitt employer branding-arbete till nya höjder…”. Jag och Caroline jobbar under devisen ”HR + Marknad = sant”. Genom samarbetet delar vi värdefull kunskap och maxar varandras potential.

Vi har också ett tydligt fokus på internkommunikationen. Redan natten efter galan publicerar vi det som är förberett. När kollegorna kommer till jobbet på morgonen finns både digitala och analoga påminnelser om att vi ”vunnit igen”. Detta var nämligen tredje gången vi placerade oss på listan över bästa arbetsplatser.

Här är några exempel på var symbolen eller budskapet syns, och löpande under året tänker vi alltid till en extra gång om vi kan förmedla att vi är ett Great Place To Work:

  • Pressreleaser
  • Facebook, Twitter, Linkedin: som toppbild och taggar
  • Instagram. Taggar relevanta inlägg med #GPTW #Sverigesbastaarbetsplatser och #sharingthepride
  • Externwebben, både på start- och pressidan samt under aktuellt
  • Karriärsidorna
  • Annonser i tryckt media
  • Intranätet
  • Väskor
  • Golvfolieringar
  • Våra bärbara datorer
  • Företagspresentationen (PPT)
  • Säljmaterial, ex. Carolines tips om hur man blir ett GPTW
  • Mässor (då tar vi med oss statyetterna)
  • Vår ”Hyll of fame” – hyllan i entrén på HK där vi har alla våra priser, men så klart även på lokalkontoren
  • På tårtan när vi firade på alla kontoren
  • Löpsedlar på kontoren, även på toan
  • I säljmaterial. Inte ”bara” symbolen utan även i löptext
  • Våra filmer på Vimeo
  • Mm.

Är det värt besväret?

Ja, allt vi gör ser vi som en investering. I varumärket, i vårt arbetsgivarvarumärke och därmed i vår lönsamhet. I vår bransch råder en enorm resursbrist. Att behålla och attrahera medarbetare är därför nyckeln till vår framgång.

Vi mäter responsen i våra sociala kanaler och webbar, men det bästa betyget kommer från vår HR-avdelning som bland annat säger så här: Det är många som brukar kommentera att de har sett att vi är en av Sveriges bästa arbetsplatser. Upplever att det är många som efter att de läst mer och kikat på hemsidan blir ännu mer nyfikna och vill träffa oss och höra mer.

Sammanfattningsvis – några råd

  • Skippa jantelagen – skryt – bjud på glädjen
  • Maxa i alla kanalerna – varför hålla igen?
  • Jobba ihop – marknad och HR
  • Paketera snyggt och slarva inte med finishen
  • Behandla GPTW-symbolen med lika stor respekt som er egen logga. För det är den värd.

Lycka till med kommunikationsarbetet!

Cajsa har jobbat med kommunikation och marknadsföring i 25 år i bland annat stål-, data- och fastighetsbranschen. Hon brinner för digital kommunikation och älskar HR.